This paper aims to show that, despite the lapidary judgment of some scholars in recent decades regarding the philosophical interest of the Byzantine Michael of Ephesus, it is possible to find relevant aspects in his readings and interpretations of Aristotle. I will argue that Michael’s commentary on De motu animalium deserves to be treated seriously. In so far as Michael sometimes employs a Stoic conceptual model to account for Aristotle, he posits a new view of understanding the Aristotelian theory of action. Michael’s interpretations of the Aristotelian text are not mere repetitions; in some passages, one notices some developments beyond Aristotle, even though they presuppose quite clear Aristotelian premises.
El propósito en este artículo es mostrar que, a pesar del juicio lapidario de algunos estudiosos de las últimas décadas respecto del interés filosófico del bizantino Miguel de Éfeso, es posible encontrar aspectos relevantes en sus lecturas e interpretaciones de Aristóteles. Argumentaré que el comentario de Miguel al De motu animalium merece ser tratado seriamente. En la medida en que Miguel a veces emplea un modelo conceptual estoico para explicar Aristóteles, propone una idea nueva sobre cómo entender la teoría aristotélica de la acción. Las interpretaciones del texto aristotélico por parte de Miguel no son meras repeticiones; en algunos pasajes se advierten desarrollos que van más allá de Aristóteles, aun cuando presuponen premisas aristotélicas bastante claras.